Androidin NDK-kehitystyökalu päivittyi versioon 3, sisältää tue OpenGL ES 2.0:lle

Google Android -käyttöjärjestelmälle suunnatusta Native Development Kit -työkalusta on julkaistu Revision 3 -versio, joka tarjoaa erityisesti pelikehittäjien kannalta tärkeitä uudistuksia. Merkittävänä parannuksena työkalu sisältää tuen OpenGL ES 2.0 -tekniikalle, joka tunnetusti mahdollistaa laitteiston sitä tukiessa näyttävän grafiikan toteuttamisen. Tekniikan hyödyntäminen vaatii paitsi oikeanlaisen laitteiston niin vähintään myös Android 2.0 -käyttöjärjestelmän.

NDK r3 päivittää samalla GCC-kääntäjän uudempaan 4.4.0-versioon, jonka kerrotaan tuottavan kompaktimpaa ja tehokkaampaa koodia kuin aiemmin käytetty 4.2.1-versio.

Androidin NDK-työkalu on kehittäjien kannalta erittäin tärkeä, koska sen avulla sovelluksissa voidaan ajaa natiivia koodia. Muutoin kehittäjät joutuisivat tyytymään kokonaan Javaan, joka ei sovellu kaikenlaisiin projekteihin. Olemme kuulleet muun muassa Mozillan kertoneen Firefox-selaimen kehityksen päässeen käyntiin vasta viime vuoden lopulla, jolloin NDK:sta julkaistiin ensimmäinen versio.

Lähde: Android Developers