Kokeilussa Samsung Gear VR -virtuaalilasit

Virtuaalitodellisuus on nyt kuluttajia lähempänä kuin koskaan aikaisemmin. Tavallinen käyttäjä pääsee käsiksi virtuaaliseen maailmaan erityisillä päähän asetettavilla virtuaalilaseilla, jotka peittävät koko näkökentän ja vievät käyttäjänsä kirjaimellisesti toiseen maailmaan. Markkinoilta löytyy jo useampia ratkaisuja, jotka ovat hinnaltaan sitä luokkaa, että ihan tavallisellakin kuluttajalla on mahdollisuus päästä niihin halutessaan käsiksi. Suomessa tässä vaiheessa helpoiten virtuaalimaailmaan pääsee syventymään Samsungin laitteilla, jotka ovat yleisesti saatavilla. Yhtiöltä löytyy muutamia ratkaisuja, jotka perustuvat siihen, että käyttäjä ostaa puhelimen ja sille suunnitellut virtuaalilasit. Omat virtuaalilasit korealaisvalmistaja tarjoaa muun muassa Galaxy S6-, Galaxy S6 edge– ja Galaxy Note 4 -puhelimille.

Allekirjoittanut sai testiin korealaisvalmistajalta Galaxy S6 -laitteille suunnatut Samsung Gear VR Innovator Edition for S6 -virtuaalilasit. Kyseessä on siis lisävaruste puhelimelle, joka ei sellaisenaan toimi ollenkaan. Virtuaalilasien hinta pyörii tällä hetkellä jossain 250 euron tuntumassa, joten kokonaispaketista joutuu Galaxy S6:n alentuneesta hinnasta huolimatta pulittamaan vähintäänkin sen 800 euroa, todennäköisesi vähän enemmänkin. Tässä artikkelissa olisi tarkoitus tutustua pikaisesti Samsungin tarjoamaan VR-kokemukseen ja kuvailla laitteen toimintaa käytännössä. Tämä on luonnollisestikin aavistuksen haastavaa, mutta ainakin pystyn arvioimaan kuvanlaatua ja muita ominaisuuksia sekä sitä, onko Gear VR Innovator Edition for S6 hankinnan arvoinen lisävaruste Galaxy S6:lle (toimii myös Galaxy S6 edgen kanssa).

Rakenne ja muotoilu

Samsung GearVR

Muovista rakennettu Gear VR tuo ulkoisesti mieleen lähinnä ylisuuret laskettelulasit. Se istuu päähän tukevasti molemmilta sivuilta sekä pään ylitse kulkevien hihnojen ansiosta. Säätövaraa löytyy ja useimmat saanevatkin virtuaalilasit mukavan tiukasti päähän. Miinusta tulee lähinnä siitä, että silmälaseja ei ole mahdollista käyttää kokonaisuuden kanssa. Hihnat saa tarpeen tullen kokonaan irti laseista, jolloin kokonaisuuden saa mahtumaan esimerkiksi reppuun vaivattomammin. Mukana toimitetaankin tähän tarkoitukseen kankainen, kätevä kantopussukka.

Laadullisesti Samsungin virtuaalilasien rakenne ei tarjoa mitään erikoista. Toki tämän tyyppisissä tuotteissa ei ole järkevää käyttää ylimääräistä painoa tuovia materiaaleja, joten muovi on tässä tapauksessa toimiva vaihtoehto. Koska nämä ovat ensimmäiset testaamani virtuaalilasit, en pysty vertaamaan laatuvaikutelmaa markkinoiden muihin vaihtoehtoihin. Sanoisin kuitenkin, että rakenne ajaa asiansa, eikä muutamista osaltaan halvantuntuisista liikkuvista osista ole haittaa.

Painikkeita Gear VR sisältää neljä. Päässä niitä pidettäessä oikeassa reunassa sijaitsevat kosketuslevy, sen yläpuolella takaisinpainike ja hieman edempänä äänenvoimakkuuden säädin. Ylhäällä keskellä on rulla, jolla tarkennetaan kuva jokaiselle käyttäjälle sopivaksi.

Virtuaalilasien käyttö

Gear VR:n käyttö on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi. Virtuaalilasien suojakansi poistetaan, puhelimen näyttölukko avataan ja luuri asetetaan paikoilleen. Itse laseissa ei siis ole minkäänlaisia paristoja tai akkua, vaan kaikki hoituu puhelimen kautta kuvaa ja ääntä myöten. Gear VR toimii vain välikappaleena, joka mahdollistaa virtuaalitodellisuuteen hyppäämisen omalla puhelimellaan.

GearVR Oculus app

Alkutoimintojen jälkeen, jossa puhelimeen asennetaan Gear VR:lle räätälöity Oculus-sovellus viedään käyttäjä virtuaalitilaan, josta sovellukset ja pelit löytyvät. Niitä voi asentaa lisää suoraan lasit päässä tai puhelimella sovelluksen kautta. Mukana on kohtuullisesti ilmaista tarjontaa, mutta useimmat niistä ovat demoluontoisia, jossa käyttäjä seuraa mukana ja ihmettelee kotisohvallaan virtuaalimaailmaa. Maksullista tarjontaa löytyy ja niiden hinnat pyörivät keskimäärin kolmesta dollarista kymmeneen dollariin. Osa peleistä tarvitsee erillisen peliohjaimen, joten kannattaa olla tarkkana, mitä ostaa, koska ilman ohjainta niistä ei pääse nauttimaan. 

Käyttöliittymä itseassään on hyvin simppeli hallita. Käyttäjän silmien edessä on kursori, jota liikutellaan pään avulla. Haluttu kohde valitaan napauttamalla oikealla puolella olevaa kosketuslevyä. Taikaisin pääsee sen yläpuolella olevalla takaisinpainikkeella. Alussa nämä voivat olla hieman hakusessa, mutta pian niiden sijainnin oppii tuntemaan ja homma lähtee luistamaan.

Gear VR:n tarjoama virtuaalimaailma on hyvin mukaansatempaava. Ulkopuolisen silmissä se voi näyttää hieman ”hämärältä”, kun virtuaalilasit päässä heiluva ja ”omassa maailmassaan” esineitä ja asioita yrittää kosketella käsiä heiluttelemalla. Eniten harmittikin juuri tämä: useissa tilanteissa käyttäjä on vain sivusta seuraaja, eikä voi toimia virtuaalimaailmassa. Näin on siis jos puhutaan virtuaalimaailmasta, joka mielestäni käsittää erillisen tilan. Pelit ovat asia erikseen, mutta niitä en koe varsinaisesti virtuaalimaailmoiksi. Olisikin hienoa, jos käyttäjällä olisi käsissään esimerkiksi jonkinlaiset hanskat, joilla virtuaalimaailman esineiden ja asioiden kanssa pystyisi ”kommunikoimaan”.

Juuri nämä virtuaalimaailmat viehättivät minua eniten. Esimerkiksi sovellus nimeltään Oculus Rift vie käyttäjänsä merenpohjalle. Käyttäjä ”istuu” merenpohjalla ja seuraa kalojen ja muiden merenpohjalla elävien otuksien elämään. Tämä on yllättävän kiehtovaa. Samankaltaisen, mutta täysin erilaiseen maailmaan sijoittuvan kokemuksen tarjoaa Avengers-elokuvaan sijoittuva kokemus, jossa käyttäjä heitetään elokuvamaailmasta tuttujen hahmojen sekaan. Mukana on toki paljon muitakin hienoa virtuaalimaailmoja, joista voisin mainita vielä Jurassic World: Apatosauruksen. Siinä päästään viidakkoon suurten dinosaurusten joukkoon. Kokemukset vaikuttavat hyvin aidoilta ja käyttäjästä todella tuntuu, että on kokonaan toisessa maailmassa. Siinä suhteessa virtuaalitodellisuus tekee juuri sen mitä siltä voikin odottaa.

Pelien ja virtuaalimaailmojen lisäksi Gear VR:llä voi katsella valokuvia sekä elokuvia. Henkilökohtaisesti en kokenut kuvanlaatua kuitenkaan tarpeeksi hyväksi, että katsoisin mielummin kuvia virtuaalilaseilla kuin esimerkiksi tietokoneeni ruudulta. Sama koskee elokuvia, vaikka kokemus on kyllä hieno, kun käyttäjä istutetaan elokuvateatteriin katsomaan videoita. Tämä on haukaa, mutta jälleen kuvanlaatu pilaa, tai no heikentää, kokemuksen.

Käyttökokemukset

Samsung GearVr Galaxy S6

Tämän artikkelin ei todellakaan ole tarkoituksena olla syväluotaava katsaus Gear VR:ään tai virtuaalitodellisuuteen. Kokemuksen kuvaileminen sanoin kun on hyvin hankalaa, eikä sitä pysty oikein videonkaan avulla paremmin selventämään. Kehotankin kaikkia asiasta kiinnostuneita suuntaamaan esimerkiksi lähimpään Samsung Exprerience Storeen tai muuhun kivijalkaliikkeeseen, jossa virtuaalilaseja voi itse testata.

Mutta sitten niihin allekirjoittaneen käyttökokemuksiin. Kaiken kaikkiaan Gear VR jätti itsestään positiivisen kuva, mutta samalla voin todeta, että vielä on paljon matkaa sellaiseen kokemukseen, joka todella räjäyttäisi tajunnan. Tähän vaaditaan lisää pikseleitä, joten ehkä tässä olisi peruste 4K-näytöille älypuhelimissa? (huh, enpä olisi uskonut antavani tällaista kommentia) Lisää pikseleitä kaivataan siksi, että kuvasta saadaan entistäkin terävämpi. Nykyiseltään pikselit erottuvat selvästi, joka hieman latistaa kokemusta. Toki virtuaalimaailman pyröittäminen vaatii myös raudalta paljon, joten tehoja kaivattanee lisää aidomman kokemuksen luomiseksi. Lisäksi koin ongelmia kuvan tarkentamisen kanssa. Vaikka kuinka pyöritin tarkennusrullaa, en saanut kuvasta mielestä tarpeeksi tarkkaa. Usein vähintäänkin reuna-alueet jäivät ”sumuisiksi”. Näistä ongelmista päästään varmasti eroon tulevaisuudessa, sillä täytyy muistaa, että nyt puhutaan ensimmäisistä tämän tuotekategorian kuluttajatuotteista.

Päässä virtuaalilasi tuntuvat varsin miellyttäviltä. Painoa ei ole liikaa ja silmien ympärillä olevat pehmusteet varmistavat mukavan kokemuksen. Niinpä pidempikin sessio laseilla onnistuu ongelmitta. Miinusta tulee lähinnä siitä, ettei silmälaseja ole mahdollista käyttää Gear VR:n kanssa. Pientä pääkipua ja heikotusta oli kuitenkin toisinaan havaittavissa käytön jälkeen. Tämä on varsin yleinen vaiva ja esimerkiksi muutamat tuttavani eivät pystyneet käyttämään laseja ollenkaan, koska niistä yksinkertaisesti tuli paha olo. Niinpä ennen ostoa todella kannattaa käydä kokeilemassa näitä kaupassa.

Kuten jo aikaisemmin totesin, koin niin sanotut virtuaalimaailmat omaksi jutukseni. Vaikka niissä ollaan lähinnä tarkkailijan roolissa, on mukava seurata esimerkiksi kalojen, dinosauruksien tai fiktiivisten elokuvahahmojen toimintaa erilaisissa maailmoissa. Peleistä en niinkään perustanut. Ehkä tämä johtui siitä, että ohjainta Samsung ei toimittanut mukana. Joitain pelejä pystyy pelaamaan päätä liikuttelemalla ja kosketuspintaa näpäyttelemällä, mutta monimutkaisemmat pelit vaativat kunnollisen ohjaimen.

Ostaisinko itse Gear VR:n oman Galaxy S6 -puhelimeni kaveriksi? Lyhyesti, en. Henkilökohtaisesti en saanut käyttökokemuksesta vielä irti niin paljon, että näkisin itseni käyttävän tämänkaltaisia tuotteita aktiivisesti. Kehitystä pitää vielä tapahtua, jotta virtuaalimaailmoista saadaan aidomman tuntuisia ja kuvasta tarkempi. Kun nämä toteutuvat, virtuaalilasit päässä voi sataprosenttisesti uppoutua toiseen maailmaan suoraan omalla kotisohvalta. Jos kuitenkin haluaisin nyt heti päästä kokeilemaan virtuaalimaailmaa, kääntyisin ehkä pahvisten mallien puoleen, jotka ovat hinnaltaa huomattavasti huokeampia.

Samsung, Samsung Gear VR Innovator Edition for S6 -tuotesivu

8 kommenttia

  1. Saitko ladattua hallintasovelluksen (nyk. muistaakseni S Console), mikä käyttöohjeen mukaan tapahtuisi laseissa olevaa painiketta painamalla? Tuosta seuraa vain ilmoitus, että sovellusta ei löydy tms. En löydä myöskään Google Playsta enkä Galaxy Appsista. Suomen Samsungilta todettiin, että sovellus ei taida vielä olla yhteensopiva S6:n kanssa!

    1. Mihin tuo S Console on tarkoitettu? Mulla homma pelitti hyvin ja luuriin asentui vain Oculus-sovellus, jonka jälkeen Gear VR oli käyttökunnossa. Testissä puhelimena tosiaan S6 edge. Aika outoa, että joku tärkeä sovellus ei olisi yhteensopiva lasien kanssa, koska nuo on juuri Galaxy S6 -malleille suunnattu.

      1. Muitin sen verran väärin, että S Consolen pitäisi latautua Game Padin eikä lasien painikkeesta. Pad tuli samassa paketissa lasien kanssa. Sovellus näkyy Galaxy Appsissa, kun menen sinne Tab S 8.4:llä, mutta ei S6E:llä.
        ” ’S Console’ is a launcher app for Mobile games that is compatible with Samsung game pad. S Console helps you launch and play games you want from your controller. With a Galaxy handset, the Game pad, and the S Console, you can experience console-quality games in your living room, without dedicated gaming hardware.”

        1. Ok. Ikävä kyllä joudun nostamaan tämän suhteen kädet pystyyn. Samsung ei tosiaan toimittanut minulle tuota Game Pad -ohjainta testiin, joten minulla ei ole sen käytöstä minkäänlaista kokemusta. Toivottavasti saat ongelmat ratkaistua, ja muista jakaa se myös myös muille MobiiliBlogin lukijoille! 🙂

  2. GearVr edustaa mobiilissa äärimmäistä keihäänkärkeä, muilla tavoin ei voi lähelläkään päästä samaan kokemukseen jota GearVR-sarja tarjoaa. Tämä johtuu Oculuksen tarjoamasta tieteellisen tason sensorista sekä Android käyttöjärjestelmän ytimeen isketetystä koodista, joka mahdollistaa
    tasaisen miellyttävän katselukokemuksen, latenssi on siis matalampi kuin teho-PC:lläkin käytettävissä Oculuksen ja HTC:n laitteissa vaikka visuaalit ovatkin mobiilikehiksiin rajatut. Yhtä laadukasta mobiili kokemusta ei ole ainakaan tähän mennessä julkistettu markkinoilla vaikka tietysti toivon että jatkossa näin käy.

    Hinta kokonaisuudelle tulee putoamaan koska olen nähnyt Ebayssä S6:n lähtevän alle 500usd hintaan ja Samsung on juuri aloittanut ennakkomyynnin S6-sarjan ja Note5-puhelimen yhdistävästä kuluttaja GearVr laitteesta jonka hinta on julkistettua aiemmin ja on 99USD. Verrattuna muihin ”super puhelimiin” S6 32gb muistilla+ GearVr alkaa siis olla melko houkutteleva kombo sillä muilla keinoilla mobiiliVR on sanalla sanoen kökköä.

    VR intoilijana toivon siis että jokainen joka JO omistaa S6/Note5 puhelimen ei sivuuta mahdollisuutta hyödyntää kalliihkon puhelimensa täyttä potentiaalia tuolla 99usd( € ? ) hintalapulla.

    PS. Samsung on jättänyt peliohjaimet kolmansille osapuolille joten se on hankittava valitettavasti itse joten sitä valitessa kannattaa varmistaa ohjain toimii hyvin GearVr pelien kanssa.

  3. Zhheherhrh eg egemtr hrggwe wes egemtrghdfbsgd rwtwrqw

Kommentointi on suljettu!