Pelisuunnittelussa mittapuuna toimivat mobiilipelit

PelisuunnitteluPelin suunnittelu määrää sen suosion. Lähde: Pixabay

Mobiilipelit ovat olleet aina varhaisimmista kännykkämalleista saakka hyvin suosittuja. Siinä missä vanhimmissa matkapuhelimissa matopelin kaltaiset hyvin yksinkertaiset ja pelkistetyt pelit ovat kaikki saaneet nauttia suosiota, edellyttää tämän päivän laaja pelivalikoima peliltä melko monia asioita, jotta siitä tulee suosittu. Yksi suosiolle oleellinen seikka on pelin suunnittelu, jonka tulee taata hyvä käyttäjäkokemus ja tarjota peli, joka on esteettisesti miellyttävä ja houkutteleva. Onnistunut käyttäjäkokemus ja silmää miellyttävä pelitausta ovat tärkeitä sekä huvin tai aivojumpan vuoksi pelattavissa viihdepeleissä että nettikasinopeleissä, joissa pelaajan on rahavoiton tavoittelun lisäksi tärkeä myös viihtyä, aivan kuten kivijalkakasinollakin, jossa pelaajille yritetään luoda arkipäivästä poikkeava tunnelma ja mukava kokemus.

Pelisuunnittelu ja sen tärkeys

Pelisuunnittelusta puhuttaessa voitaisiin luetella lukematon määrä yksityiskohtia, jotka vaikuttavat käyttäjäkokemukseen ja estetiikkaan, onhan pelisuunnittelu tutkintotasolla opiskeltava aine ja nopeasti kehittyvä ala. Pelisuunnittelun tärkeyttä ajatellessa voi kuitenkin lähteä esimerkiksi siitä, kuinka tärkeää casinopelejä suunnitteleville yrityksille on se, että perinteisesti tietokoneella pelattavia netticasinopelejä on yhtä helppo ja mukava pelata myös mobiililaitteella. Ruudun huomattavasti pienimpi koko, näppäimistön ja hiiren vaihtuminen sormiksi ja live-ominaisuuden sujuvuus ja nopeus ovat joitakin asioita, joita valmistajan on otettava huomioon, kun mobiilicasinon käyttäjäkokemuksen taso yritetään säilyttää ja pitää laadukkaana pelin siirtyessä esimerkiksi tietokoneelta puhelimeen. Älypuhelimen ja tabletin käyttöön liittyy oleellisesti esimerkiksi sormen liu’utus, joka on yksi asia, jota pelisuunnittelussa on hyödynnettävä pelikokemuksen sujuvuuden ja nopeuden takaamiseksi. Suunnittelussa voidaan ottaa huomioon myös esimerkiksi oikeakätisyyden yleisyys ja jakaa ruutu oikeakätiselle helposti tavoitettavaan alueeseen, suhteellisen helposti tavoitettavaan ja vaikeasti tavoitettavaan alueeseen, jota voi hyödyntää pelin elementtien sijoittelussa. Ottaen huomioon nettirahapelien suosion ja sen, että yhä useampi pelaa netticasinopelejä mobiillaitteella tietokoneen sijaan, nettirahapelit ovat yksi tärkeä alue, jossa käyttäjäkokemukseen on panostettava suuresti. Onneksi pelaamisen kehitystä tukevaa grafiikkaa ja reaaliaika-ominaisuutta voidaan hyödyntää myös mobiilipeleissä.

Hay Day

Ulkonäöllä on väliä – ainakin pelimaailmassa

Pelin yleisen sujuvuuden lisäksi myös estetiikalla on väliä. Kuten kaikki tietävät, tänä päivänä pelejä ei pelata vain suorittamisen tai voittamisen vuoksi, vaan myös pelin estetiikan tuomasta kokonaisvaltaisesta kokemuksesta nauttien. Runsasta pelivalikoimaa katsellessa moni kokeileekin pelejä, joiden teema, värit tai muut esteettiset piirteet osuvat silmään. Kasinopeleissä esimerkiksi klassikkoelokuvista tehdyt teemakasinopelit voivat houkutella elokuvafaneja pelaamaan juuri tiettyä kolikkopeliä monen muun kolikkopelin sijaan. Muissa peleissä esimerkiksi pelin maisemat tai väriteema voivat olla houkuttelevia. Estetiikan oleellisuutta pelimaailmassa puoltaa esimerkiksi pelialan asiantuntija Juho Kuorikoski, joka kuvailee pelejä kulttuurituotteiksi ja useita taidemuotoja yhdistäväksi taiteeksi. Kuten elokuvien ja kirjojen kaltaisissa kulttuurituotteissa, myös peleissä on lähes kulttimaineen saavuttaneita usein maailmanlaajuisesti suosittuja pelejä, joista muutamana voi mainita Minecraftin, Candy Crushin ja maatilapeli Hay Dayn.

Huippusuositut pelit

Näistä kolmesta huippusuosion saaneesta pelistä puuttuu jännittävä juoni tai kertomus, joka on tehnyt monesta muusta pelistä suositun. Minecraft, Candy Crush ja Hay Day ovat suhteellisen yksinkertaisia pelejä idealtaan, joissa toki riittää tekemistä ja keskittymistä, mutta joiden suosion yhtenä selittäjänä voi pitää pelisuunnittelua. Candy Crush on hyvä esimerkki pelistä, joka on esteettisesti miellyttävä. Pelin värikkäät, mehukkaat ja iloiset karkit ja karkkiteema ovat hyvin huomiota herättäviä ja houkuttelevia, etenkin yhdistettynä iloisiin ääniefekteihin. Näitä piirteitä on myös Hay Dayssa, jossa pelataan maatilalla, jonka moni ihminen kokee miellyttävänä ympäristönä, jossa hyvä mieli ja levollisuus tulee paljolti visuaalisista seikoista, kuten peltomaisemasta, vihanneksista ja eläimistä. Minecraft taas hyödyntää estetiikkaa hieman eri tavalla. Vanhanaikaisen, yksinkertaisen ja laatikkomaisen ulkonäön omaava reilu kymmenen vuotta vanha peli nauttii yhä huimaa suosiota muuttamatta ulkonäköään. Palikoilla rakentamisesta ja seikkailuista nauttivat Minecraftin pelaajat pitävätkin pelin vanhasta ulkonäöstä ja sen tuomasta nostalgiasta. Voi sanoa, että laatikkomaisesta ulkonäöstä on tullut Minecraftin tavaramerkki, joka vetää pelaajia puoleensa muun muassa tämän ominaisuuden avuin. Kaikissa näissä kolmessa pelissä on hyvin selvää, että pelisuunnittelu on tukenut pelien matkaa huippusuosioon. On myös pitkälti pelisuunnittelun ansiota, että lähes jokainen tunnistaa nämä pelit, vaikka ei olisi itse koskaan kokeillutkaan niitä.

Pelisuunnittelulla on väliä

Vaikka harva tulee ajatelluksi pelisuunnittelua ja sen tärkeyttä, tulee sen oleellisuus hyvin selväksi miettiessä Candy Crushia, Hay Dayta ja Minecraftia. Tämän artikkelin luettua myös rahapeleistä innostuneet huomaavat varmasti kiinnittävänsä huomiota sellaisiin netticasinon peleihin, joiden värit, grafiikka ja muut esteettiset piirteet pistävät silmään suuren valikoiman joukosta. Hurjaa vauhtia kasvava nettikasinoala ja mobiilipelejä suunnittelevat firmat tulevat varmasti jatkossakin luomaan mitä mieleenpainuvimpia pelejä, joita pelatessa voi unohtaa ympäröivän maailman ja arjen. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, kuinka pelien estetiikka tulee kehittymään ja miten pelaamisen sujuvuutta on mahdollista parantaa entisestään uuden teknologian avulla. Mielenkiintoista on myös se, mitkä suositut pelit tulevat saavuttamaan Candy Crushin, Minecraftin ja Hay Dayn kaltaisen vuosia jatkuneen menestyksen. Tämä kolmikko tullaan tosin varmasti näkemään pelilistojen kärjessä myös tulevaisuudessakin, kehittyi pelien estetiikka ja käyttäjäkokemus kuinka paljon tahansa. Tai kenties tulemme näkemään tulevaisuuden version näistä peleistä, jossa pelin ulkonäkö säilyy, mutta pelaamisen sujuvuutta on parannettu uuden teknologian keinoin.

Kommentoi artikkelia:

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *